DOE MEE
Terug naar overzicht

Nieuws

Noordzeevis: kansrijk voor ondernemers

17 maart 2021

Doordat veel, minder bekende, soorten Noordzeevis een lage inkoopprijs hebben (soms wel tot onder 1 euro per kilo), kunnen deze soorten zeer aantrekkelijk zijn voor de horeca. Vissen zoals wijting en grauwe poon worden in grote volumes vers aangevoerd op Scheveningen. En deze vissoorten doen aan culinaire mogelijkheden niet onder voor de duurdere varianten. Door juist voor deze relatief onbekende bijvangst vissen te kiezen kan een horecaondernemer zich onderscheiden met ook nog een aantrekkelijk verdienmodel. Daarnaast verwachten veel horecaondernemers, mede door de coronacrisis, een stijgende vraag naar lokale producten.

De omzet van Noordzeevis is op dit moment nog laag voor de lokale markt vergeleken met vis van elders. Wel verwachten bijna alle ondernemers groei in verkoop van juist Noordzeevissen omdat er meer en meer vraag komt naar lokale producten. Ondanks de nog lage omzet is de marge bij verkoop van Noordzeevis relatief hoog. Van alle ondervraagde bedrijven geeft de meerderheid (ca. 80%) aan dat die marge minimaal 15% is op de verkoop van Noordzeevis. Van de ondernemers heeft de helft zelfs een marge van 25% of hoger. Dat smaakt naar meer voor de lokale fijnproever en de ondernemer!