DOE MEE
Terug naar overzicht

Nieuws

Jongeren eten vooral vis die ze kennen

30 november 2020

In het Project Dichtbijvangst wordt attitudeonderzoek onder jongeren gedaan. In 2020 heeft Wageningen Economic Research via online focusgroepen met lokale jongeren (tot 35) in Scheveningen, achterhaald welke attitude jongeren hebben ten aanzien van vis, wat meeweegt als ze vis kiezen en hoe lokale vis interessant kan worden gemaakt. De uitkomsten van dit onderzoek zullen worden getoetst in een kwantitatief consumentenonderzoek in 2021.

Jongeren kiezen vaak voor meer bekende vissoorten zoals zalm en garnalen. Ze kiezen de soort die ze lekker vinden, waarvan ze weten hoe ze hem moeten bereiden en de vis die niet duur is. “Wij zien dat jonge consumenten bij Noordzeevis een goed gevoel hebben. Jongeren hebben bij Noordzeevis een gevoel met verbondenheid met de lokale ondernemer, goed voor het milieu, betaalbaar en lekker”.

Jongeren laten zich in de horeca graag inspireren tot andere vissoorten en zien het als een diervriendelijker alternatief voor vlees. Maar ze willen wel weten wat ze kiezen voor ze een maaltijd met een nieuwe vissoort kiezen.

Gemma Tacken, consumentenonderzoeker Wageningen Economic Research heeft een advies aan ondernemers: “Laat jongeren laagdrempelig kennismaken met Noordzeevis. Als je ze laat proeven, zijn ze de volgende keer eerder geneigd om een Noordzeevis te bestellen. Ze staan namelijk open voor nieuwe producten. Weetje: ze eten onderweg vaak vis op brood.”