DOE MEE
Terug naar overzicht

Nieuws

Online Webinar Noordzeevis

23 april 2020

Het zijn op z'n zachts gezegd bijzondere tijden. De horeca, groothandel en agrarische sector, waaronder de visserij, worden hard getroffen door de crisis die het corona virus veroorzaakt. Deze bedrijven vormen de kern van de ambassadeurs van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Voorheen organiseerde de stichting bijeenkomsten voor deze community. Om deze community bijeenkomsten toch doorgang te geven is besloten om een online webinar te organiseren.

Hart onder de riem

In het webinar vertelt voorzitter Matthijs den Heijer over de meest recente activiteiten en doet hij ook een boekje open over de gevolgen van het corona virus voor garnalengroothandel W.G. den Heijer & Zn. Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau vertelt hoe zij met de campagne "zorg een beetje voor elkaar" alle zeilen bijzetten om de visserijsector een hart onder de riem te steken en zo ook boodschap geven aan de oproep van Minister-president Mark Rutte. 

Panel aan het woord

Een panel van ondernemers uit het Scheveningse komt aan het woord en vertelt over wat voor impact het corona virus op hun organisatie heeft en hoe zij daar mee omgaan. Zo ziet cateraar Hof Catering de omzet met 100% dalen omdat zij voornamelijk bedrijfsrestaurants en catering klussen doen. Rederij W. van der Zwan maakt zich zorgen om de 1,5 meter regels die strenger en strenger gehanteerd moeten worden, want op een visserskotter is nu eenmaal geen ruimte om die afstand te kunnen waarborgen. En restaurant Greens ervaart soortgelijke problemen in de keuken, gepaard met een teruglopende omzet. 

Cijfers

Het webinar kijkt samen met Wageningen Economic Research naar de impact van het coronavirus op de aanvoer en prijsvorming van verse Noordzeevis. Vooral de platvis prijzen staan sterk onder druk sinds het coronavirus is ingeslagen. Tarbot heeft hierbij de sterkste daling meegemaakt, maar ook tong en griet hebben een stevige daling in prijs gezien. 

Kookboek Noordzeevis uit Scheveningen

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen heeft een kookboek ontwikkeld voor jongeren. Deze doelgroep eet weinig vis in vergelijking met ouderen. Tijdens de webinar maakten we nog even gebruik om het harde werk dat eraan voorafgegaan is te presenteren aan de community.