DOE MEE
Terug naar overzicht

Nieuws

Rendement maken met Noordzeevis uit Scheveningen

9 februari 2017
De ondernemers uit het bestuur hebben laten zien dat dit mooie product ook commercieel erg interessant is: er moet tenslotte ook brood op de plank. Ze concludeerden dat Noordzeevis simpelweg goedkoper is dan bijvoorbeeld zalm of tonijn.

 

Het stimuleren van Noordzeevis uit Scheveningen betekent dat de consument bekender moet raken met de vis, en de horeca en groothandels in de keten het moeten gaan aanbieden. Hierbij willen de ondernemers van het bestuur, Matthijs den Heijer, Joep Besselink en Barry Verbeek, samen met Ron Kleijn, een handje helpen door te laten zien hoeveel rendement er behaald kan worden met Noordzeevis. Ze hebben hiervoor de volgende berekening gepresenteerd:

  • Een horecaondernemer betaald gemiddeld tussen de €20,- en €30,- voor een kilo gefileerde zalm.
  • De duurste wijting, wanneer deze in het seizoen is, kost op de afslag met alle additionele kosten €4,- voor een ongefileerde kilo.
  • Wil je filet verkopen dan houd je de helft over, en kost een kilo dus ongeveer €7,-.
  • Met marge erbij voor de groothandel koop je als horecaondernemer dus (ruim genomen) voor €8,- een kilo gefileerde wijting.

Als je in dit geval als ondernemer wijting op je menu zet, en het verhaal vertelt, kun je dus veel hogere marges rekenen, alsmede je steentje bijdragen aan de lokale vissector. De vraag bij consumenten moeten we met elkaar stimuleren door Noordzeevis uit Scheveningen in het zonnetje te zetten, rekening te houden met het seizoen en zo het imago op te poetsen.

Noordzeevis uit Scheveningen is niet voor de poes!